کلمه کلیدی چیست

کلمه کلیدی چیست؟

Table of Contents

کلمه کلیدی چیست؟

به طوور قطع همه ما از کیورد ها یا کلمات کلیدی خیلی استفاده کرده ایم. اما متوجه آن نبوده ایم.
بارها ما در گوگل برای پیدا کردن پاسخ سوال های خود و گاهی برای خرید محصولات مورد نیاز خود جست و جو کرده ایم. آن کلمه ای که جست و جو میشود اصطلاحا کلیدواژه نام دارد.

اگر میخواهید روش تحقیق کلمات کلیدی را آموزش ببینید این مقاله را بخوانید.

بعنوان مثال شما میخواهید بدانید که منگوستین چیست؟
پس این “منگوستین” را در گوگل سرچ میکنید و با این صحنه رو به رو میشوید.

صفحه نتایج گوگل

گوگل از طریق خزنده های خود بهترین سایت هایی که در مورد  کلمه کلیدی یا کلیدواژه شما مطلب نوشته اند را شناسایی کرده و در صف نتایج به شما یعنی کاربر خود به نمایش میگذارد.

این وبسایت هایی که در صف اول نتایج گوگل به نمایش امده اند مدت ها قبل یک صفحه از سایت خود را برای این کلیدواژه بهینه سازی کرده اند تا در نتایج دیده شوند.

اگر شما صاحب وبسایت هستید و میخواهید بدانید که چطور میتوان از کلمات کلیدی برای دیده شدن در نتایج گوگل استفاده کنید تا خود را بهتر به مشتریان خود نمایش دهید و معرفی کنید با ما همراه باشید.

 

اگر پرمالینک هر صفحه نام هر صفحه باشد کلمه کلیدی لقب(nickname) آن صفحه می باشد. لقبی که همه آن صفحه را با آن لقب می شناسند. لقبی که گوگل آن را میشناسد.

اولین کار که باید انجام دهید این است که بدانید کسانی که به دنبال محصولات شما یا محصولات شبیه محصولات شما هستند از چه کلیدواژه ای برای رسیدن به سایت های مورد نظر خود استفاده میکنند.(چ چیزی در گوگل جست و جو میشود؟)

کلیدواژه اصلی(سید کیورد)

کلمه کلیدی اصلی

کلیدواژه اصلی دقیقا کوتاه ترین نام محصول شماست. بعنوان مثال اگر شما فروشنده لوازم آرایشی باشید، تعداد زیادی محصول در فروشگاه شما وجود دارد. مانند ریمل، رژ لب و …

اما سید کیورد یا کلیدواژه اصلی شما میتواند”خرید لوازم آرایش” و یا “فروشگاه لوازم آرایش” باشد.

این مورد را باید از طریق ابزار های جست و جو برای نرخ سرچ کلیدواژه ها استفاده کرد. ابزار هایی مثل

میتوانند به شما در یافتن کلیدواژه مرکزی سایتتان کمک کنند.

چرا کلمات کلیدی مهم هستند؟

کلمه کلیدی چیست

برای پاسخ به این سوال باید گفت: سالانه تعداد زیادی از مردم از موتور های جست و جو مانند گوگل استفاده میکنند تا بتوانند کالا های مورد نیاز خود را تهیه کنند. پس شما میتوانید از طریق سئو وبسایت خود و بالا آمدن در نتایج، ترافیک سایت  خود را بالا برده و نرخ فروش محصولات خود را به شدت بالا ببرید.

کلمه کلیدی بلند یا لانگ تیل(longtail keyword)

به این نکته خوب گوش کنید.

پرسرچ ترین ها همیشه پولساز ترین ها نیستند.

کلمه خرید گوشی یک کلمه کلیدی کوتاه یا(short tail) است. و روزانه افراد زیادی این کلمه را سرچ میکنند. اما همانقدر که این کلمه میتواند پرطرفدار باشد همانقدر نیز مجهول است.

یعنی کاربری که سرچ میکند “خرید گوشی” مشخص نیست دقیقا چه چیزی را میخواهد.

آِیا میخواهد لیست قیمت را ببیند؟

آیا میخواهد گوشی سامسونگ بخرد؟

آیا گوشی ارزان میخواهد یا گران؟

اگر میخواهید با این کلمه بتوانید بفروشید باید تبدیل به یک جادوگر شوید. چون ترافیک بالایی را برای شما از تعداد کاربران مختلف و کاملا بی هدف به دنبال می آورد.

اما کلمه ای مانند

“گوشی شیائومی redme 9” میتواند کلمه پولساز تری برای شما باشد. چون کاربری  که این عبارت را سرچ میکند. دقیقا میداند چه میخواهد و فقط ممکن است به دنبال قیمت خوبی برای خرید باشد.

و یا ممکن است به دنبال آپشنی برای خرید باشد مانند کد تخفیف یا خرید قسطی

کلمه کلیدی پولساز

اشتباهات جبران ناپذیر در انتخاب و استفاده کلمات کلیدی

اگر شما یک سئوکار هستید و یا کارفرمایی هستید که میخواهد با سئوکاری برای کلمات کلیدی جلسه بگذارد.

این نکته را فراموش نکنید. 

کلمات کلیدی دردسرساز را انتخاب نکنید، مثال کلمه “خرید گوشی” را به یاد بیاورید، مطمئنتا کنون فعالیت زیادی بر روی این کلمه انجام شده است و شرکت هایی برای رسیدن به لینک یک در این کلمه کلیدی برای تبلیغات هزینه های هنگفتی کرده باشند. اما دیدید که کلمه “گوشی شیائومی redme 9” برای یک فروشگاه گوشی همراه مناسب تر است.

 

استفاده از کیورد(کلمه کلیدی) در صفحه

حتما تا کنون این سوال را از خود پرسیده اید!

از کلمه کلیدی چند بار در صفحه استفاده کنیم؟
هیچ قانون مشخصی در این باره  وجود ندارد. , ولی باید مواظب باشید تا اسیر پنگوئن عصبانی گوگل نشوید!

در گذشته روشی برای سئو کلاه سیاه وجود داشت که کیورد استافینگ نام داشت و بدین صورت بود که بصورت غیر استاندارد ازکلمه کلیدی استفاده میکردند مثلا توی هر 300 کلمه 10 الی 15 بار از کلمه کلیدی استفاده میشد. اما با ورود الگوریتم پنگوئن اوضاع کاملا تعییر کرد.

و وبسایت های زیادی به علت استفاده از کیورد استافینگ جریمه شدند و بعضا کلا از نتایج گوگل حذف شدند.

 

اما به راستی مقدار استفاده از کلمه کلیدی چقدر استت که دچار کیورد استافینگ نشویم؟

در این مورد باید گفت کاملا به رقبا بستگی دارد. یعنی اگر رقیب شما در 2500 کلمه خود 60 بار از کلمه کلیدی استفاده کرده شما نیز مجاز هستید در هر 2500 کلمه 60 بار استفاده کنید و دچار کیورد استافینگ نشوید.

 

معیارهای انتخاب کلمات کلیدی

رقبا

یکی از معیار های انتخاب کلمه کلیدی رقبا هستند بعنوان مثال اگر رقیب شما بر روی کلمه “خرید گوشی سامسونگ” دارای رتبه می باشد. پس شما هم میتوانید این کلمه را برای یکی از صفحات خود مانند: صفحه دسته بندی خود تارگت کنید.

قیمت

هر کلمه قیمتی دارد!

یعنی اگر بخواهید در آن کلمه کلیدی دارای رتبه باشید باید مبلغ یا بودجه ای را صرف هزینه تبلغات آن کلیدواژه کنید.

میزان جست و جو

یکی از مهم ترین معیار ها میزان سرچ کلمه می باشد.

تارگت

تارگت کردن کلمات برای آمدن در رتبه های برتر گوگل، که مربوط به استراتژی میشود.

لانگ تیل یا شورت تیل بودن

شما باید برای شروع با کلمات لانگ تیل کار خود را شروع کنید و به ماتب و به نوبت کلمات خود را کوتاه کنید.

 

استفاده از “lsi” ها و کلیدواژه های مرتبط

موضوع اول این است که lsi  چیست؟

ال اس آی ها را میتوان این گونه معرفی کرد.

  • کلمات کلیدی مرتبط
  • کلمات تخصصی هر کلیدواژه

بعنوان مثال اگر شما بخواهید درباره جنگل یک مقاله جامع بنویسید، مطمئنا از کلماتی همچون “درخت” “حیوانات” و بسیاری از کلمات باید استفاده کنید.

اصطلاحا به این کلمات ال اس ای می گویند.

استراتژی محتوا

نظر همکاران:

احتمالا در پروسه تولید محتوای سایت به این مسئله برخورده اید که قصد تولید محتوا درباره کلمه کلیدی مشخصی را کرده اما بعدا متوجه می شوید که درباره آن کلمه کلیدی قبلا مطلبی نوشته اید. برای جلوگیری از این مشکلات می بایست لیستی از کلمات کلیدی مورد نیاز خود در ابتدای کار مشخص کرده و برای هر یک محتوای به خصوص به آن را تهیه کنید. این لیست از کلمات کلیدی، راهگشای شما در تولید محتوا خواهد بود و مواردی را که از قلم جا افتاده اند را نیز مشخص خواهد کرد.

با استفاده از این لیست می توانید استراتژی تولید محتوای سایت را مشخص کرده و طبق برنامه ریزی به تولید محتوا درباره آنها بپردازید. همچنینی کلمات کلیدی اصلی و با اولویت بیشتر نیز در این نقشه کار، تعیین شده و می دانید از کجا بایست شروع کنید. در ادامه کار نیز با پیدا کردن کلمات کلیدی جدید، آن را در این لیست قرار داده تا در آینده محتوایی درباره آن تولید کنید.

 

سرچ کنسول و ارتباط آن با کلمات کلیدی

احتمالا اولین باری نیست که این کلمه یعنی “سرچ کنسول” را می شنوید، اما بعید هم نیست که شما به عنوان یک تازه کار یا یک کارفرما ندانید که سرچ کنسول چیست.
در ابتدا خوب است که کمی درمورد این ابزار با شما صحبت کنیم تا در ادامه، مطلب برای شما گنگ نباشد.

سرچ کنسول ابزار کاملا رایگان گوگل است که با توجه به ساختار آن به ما امکاناتی می دهد تا اطلاعاتی در مورد سایتمان به دست آوریم تا نقاط قوت و ضعف ساییتمان را پیدا کرده و در صورت وجود هر کدام اقدامی سنجیده و رو به جلو انجام دهیم،و اگر
در آن ماهر شوید روز به روز درخواهید یافت که این ابزار چقدر میتواند به پیشرفت شما کمک کند.

اما راز نهفته در آن که مربوط به تحقیق کلیدوازه ها می باشد از این نقطه آغاز می شود که ما به آن performance میگوییم:
در بخشی از سرچ کنسول که به نام پرفورمنس میباشد،این امکان را به شما میدهد تا متوجه شوید با چه کلماتی در سایتتان دارای رتبه هستید، و آیا در نتایج سرچ دیده شده اید، و تعداد کلیکی که از مخاطب دریافت کرده اید چقدر بوده است؟

ذهن خوانی و زاویه دید متفاوت(کانسپت)

اگر مثل من درمورد اطلاعات و منابع وسواس به خرج می دهید، با دقت کااااااااااامل، توجه کنید که  تاکید می کنم با دقت کااااااااااااامل به این بخش از مقاله ما (3T_net) توجه کنید چرا که بعید میدانم در جای دیگری بتوانید این بحث را پیدا کنید.

قضیه از این قرار است که شما در بحث کلمه کلیدی حتما به عنوانی مثل کانسپ کلمه ها برخواهید خورد.
طبق معمول توضیحات همه همکاران ما، حتما تا کنون فهمیده اید که هدف از کانسپت، خواندن ذهن مخاطب می باشد که با دانستن آن بهتر می توانیم مخاطب هدف خود را پیدا کرده و با آن ها ارتباطی از جنس غیر چینی، مثل لیوان های نشکن فرانسوی برقرار کنیم که در این صورت مخاطب هدف به راحتی به ما کانکت می شود و ارائه خدمات به راحت ترین شکل ممکن صورت میگیرد.

اما دقیقا نقطه تمایز در تعریف کانسپت از اینجا به بعد شروع خواهد شد که لازم است یادآوری کنم که با توجه کاااااااااامل به این بخش سفر کنید؛

بیایید باهم وارد بطن ماجرا شویم و شخص نوعی را در نظر بگیریم(خب من انتخاب خودم را کردم) ما شخصی به اسم خارشازو که اسم عجیبی هم دارد را در نظر میگیریم، خارشازو بیزینسی در تولید و پخش انواع پستونک دارد که جدیدا رشد قابل توجهی داشته و از رقبای خود پیشی گرفته است در حدی که صادرات پستونک در عرصه بین المللی را آغاز کرده است.

خارشازو به تمام ابعاد مورد نیاز مخاطب هدف خود، واقف است و به خوبی میداند که در تولید و پخش پستونک، مردم چه مسیری را طی میکنند تا به خرید پستونک در ابعاد مختلف بپردازند و به همین دلیل است که امکان ندارد یک نفر مشتری باشد و از زیر دست او در برود.
چرا که او خوب میداند که همه مردم دارای یک سلیقه نیستند و هرکدام قطعا تمایلات متفاوتی در هر زمینه مخصوصا پستونک را دارند.
پس اول بدون هیچ عجله ای بر روی ذهن و نیت مخاطب خود فعالیت میکند چون به خوبی میداند که هرشخصی کلمه پستونک را سرچ میکند به دنبال خرید پستونک نیست و در واقع فروش خارشازو دقیقا از همینجا شروع میشود.

چون در بیشتر موارد بیشتر صاحبان کسب و کار این مرحله را پیش پا افتاده و کم اهمیت در نظر میگیرند و به راحتی از کنار آن عبور میکنند اما نقطه اوج خارشازوم از همینجا شروع میشود و شاید بپرسید چرا؟
چون او درست همینجا جایی که تمام صاحبان کسب و کار، یک تفکر و استراتزی مشابه دارند متفاوت عمل می کند و زاویه دید متفاوتی را در دستور کار خود قرار می دهد و درست همینجا اثر مرکب برای کسب و کار خارشازو در راستای بهتر شدنش عمل می کند.

در واقع شاید بگویید برای همچین مسئله ای نیاز به اینهمه توضییح نبود که در جواب باید بگویم که حق دارید واقعا نیاز به همچین توضیحی نبود اما با این زوایه دید متفاوت بود که شما با دقت کاااااااامل این بخش از مقاله ما را زیر و رو کردید.

“باید بدانید همیشه رایج ترین ها،بهترین ها نیستند”

به نظر من مهم ترین و اصلی ترین عنصر که در سئو می تواند سکوی پرتاب برای شما باشد:<زاویه دید متفاوت است>

به قول یکی از بزرگان که جمله ای دارد می گوید:

بدترین کاری که می توانم کنم شبیه دیگران بودن است.

در ادامه شما را با خارشازو تنها میگذاریم تا با همین لبخند یهویی که بر لبتان آمد حال کنید.

اگر درمورد کیورد ها و کلمات کلیدی سوالی داری یا احساس میکنی
مطلبی گفته نشده، خوش حال میشیم برامون بنویسی ماهم با اسم خودتون مطلب شما رو به عنوان آپدیت میذاریم.

در آخر باید

ما را در ایکن اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.