الگوریتم برت(bert)گوگل چیست؟ همه اطلاعات از نحوه عملکرد آن

الگوریتم برت

جدول محتوا

الگوریتم برت گوگل:الگوریتم ها یکی از مهم ترین عوامل و جزئیات سئو کردن وبسایت ها می باشند، و اگر به الگوریتم ها مسلط نباشید ممکن است توسط گوگل جریمه شوید حتی به اشتباه.
برای در امان ماندن از این موضوع تیم تیری تی پیشنهاد میکند تا مقاله جامع الگوریتم های گوگل را مطالعه کنید.

 

الگوریتم برت(bert) چیست؟

الگوریتم   Bidirectional Encoder Representations from Transformers یا به اختصار bert یکی از مهمترین و پیشرفته ترین الگوریتم هایی که باید آن  را به خوبی بشناسید، و البته شناخت نحوه کارکرد این الگوریتم تا به امروز مجهول بوده و در پرده ای از ابهام نهفته است. الگوریتم برت گوگل می باشد.الگوریتم برت گامی بزرگ در راستای مفهومی شدن هر چه بیشتر نتایج گوگل می باشد. طبق این الگوریتم گوگل به خود رفتار انسان گونه ای میگیرد و برای جواب دادن به سوالات کاربر نیازی به کلیدواژه ندارد. در حقیقت سوال و خواسته کاربر را درک میکند و  بهترین جواب را برایش به ارمغان می آورد.

 

میتوان گفت الگوریتم برت مکمل الگوریتم رنک برین می باشد اما خیلی پیشرفته تر همانطور که در مقاله رنک برین گفته شد گوگل مسیری را در پیش گرفته است که بیشتر مفهوم برایش مهم باشد تا کلیدواژه. اما برای این هدف بزرگ باید خیلی تلاش کرد.

با زبان الگوریتم برت آشنا شوید!

بعد از دیدن تصویر یاد چه چیزی می افتید؟

اسکرین شات نتایجه سرچ

انسان!
هوش مصنوعی!

می بینید که موتور جستجو گوگل، مانند یک انسان به صورت عامیانه صحبت می کند؛ و تمام چیزی که فکر می کند شما به آن

احتیاج دارید را به شما پیشنهاد می دهد. اما آیا این طریق صحبت کردن را موتور جستجو گوگل از ابتدا داشته، یا بعد از اتفاق یا

رویداد خاصی اینگونه شده است؟

بگذارید یک نقل قول مناسب که یکی از اساتید همکار، در سایت خود به آن اشاره کرده؛ بیاوریم.

فرض کنید عبارت انگلیسی «How to catch a cow fishing» را در گوگل سرچ میکنیم. (ترجمش میشه چگونه می توان ماهی خاردار صید کرد؟)

جالب است بدانید که cow در زبان انگلیسی 2 معنی متفاوت دارد: یکی به معنی گاو و دیگری هم در زمینه ماهیگیری به معنای نوعی ماهی خاردار دریایی است.

قبل از این آپدیت اگر عبارت نحوه صید ماهی خاردار (How to catch a cow fishing) را سرچ میکردید، نتایج مربوط به معنی اول کلمه cow، یعنی گاوها بود.

حتماً به این مورد توجه کردید که ما در کوئری بالا از کلمه ماهیگیری fishing استفاده کردیم ولی گوگل این کلمه را نادیده گرفته و نتایج مربوط به گاوها را به ما نشان میدهد.

حدس بزنید بعد از آپدیت برت چه اتفاقی افتاد؟

همان جستجو نتایجی را نشان میدهد که پر از تصویر ماهی خاردار دریایی و نتایج مرتبط با ماهیگیری است.

این یعنی الگوریتم BERT فهمیده چون عبارت جستجو شده شامل کلمه ماهیگیری است، پس نتایجی که به شما نشان میدهد هم باید ارتباط نزدیکی به ماهیگیری داشته باشد.

خب بعد از مطالعه این مثال، متوجه می شویم که همه این اتفاقات بعد از ایجاد الگوریتم BERT شکل گرفته است.

در واقع بعد این دسته قوانین اعمال شده توسط گوگل، که به هوش مصنوعی معروف شده است؛ آمار رضایت از موتور جستجو

بالاتر رفته و کاربران با سختی کمتری مواجه می شوند تا به نتیجه دلخواه خود برسند.

حساسیت گوگل به کلمات اضافه!

تفاوت سرچ ها

قبل از وجود این الگوریتم، گوگل متوجه فرق بین کلمات اضافه ای مانند “به” و “از” نمیشد و در نتایج دو نتیجه متفاوت را

نشان نمیداد؛ اما همانطور که در تصویر می بینید: وقتی فقط (چگونه به…) و در مقابل (چگونه از…) سرچ می کنید،

گوگل دو نتیجه متفاوت را به شما نشان می دهد.

برای کاربر محتوا تولید کنید نه گوگل!

تولیدمحتوا

مطمئنا شما هم بارها این عبارت را از اساتید و صاحب نظران سئو شنیده اید و درست متوجه منظور آن نشده اید! الگوریتم برت در واقع تلاش میکند که با فناوری هوش مصنوعی خود مرتبط ترین مطلب و محتوا را به کاربر نمایش دهد. و دیگر دست به دامان کلیدواژه ها نباشد. اما برای تکمیل این فرآیند مسیر بسیار طولانی در پیش داریم و در حال حاضر برای وب فارسی همچنان کلیدواژه اهمیت بالایی دارد، مباحثی همچون چگالی کلمات و مسائل سئو محتوا که در مقالات قبلی برای شما عزیزان توضیح دادیم.

در واقع این الگوریتم سعی میکند رفتار خود را شبیه انسان ها کند و از ماشین بودن فاصله بگیرد. برای مثال مطمئنا براستان پیش آمده که کلمه ای را در گوگل به اشتبه سرچ کنید اما همان مطالبی که در ذهنتان بود را گوگل برایتان به نمایش بگذارد.

این فناوری فوق العاده باعث میشود به مرور زمان کلیدواژه اثر خود را از دست بدهد و کیفیت محتوا ملاک اصلی گوگل برای صف نتایج باشد. اما این فناوری به چه صورت کار میکند؟

الگوریتم برت چگونه کار میکند؟

همانطور که گفته شد این الگوریتم مکمل الگوریتم رنک برین بوده  و از فناوری هوش مصنوعی استفاده میکند الگوریتم رنک برین تلاش میکرد با استفاده از یادگیری و مانیتورینگ مشابه ترین کلمات را برای سوالاتی که در گوگل جوابی برای آنها نیست نمایش دهد و با آنالیز رفتار کاربر جواب سوال های خود را پیدا کند. اما الگوریم برت خیلی پیشرفته تر بوده و رفتاری خیلی شبیه به انسان ها از خود نشان میدهد.

این الگوریتم در سال 2016 توسط گوگل معرفی شد و نتایج را کاملا متحول کرد اما هر روز اثرات آن در گوگل پیشرفت کرده و باعث تغییر نتایج و بهبود آن میشود. زیرا این الگوریتم هر روز در حال یادگیری می باشد.

 

الگوریتم مام گوگل

ما را در ایکن اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.